Varför?

Tänk er följande: en stadsdel med mycket människor i rörelse. En stadsdel där arkitekter, reklamare och designers delar rum med konstnärer, musiker, skådespelare, filmproducenter eller dansare. Tänk er trottoarer som är fyllda av innovativa, hållbara och ekologiska kaféer, barer och restauranger. Om kvällarna hörs det dova ljudet av basslingor som ekar mellan husens fasader från en historisk men samtidigt modern stadsscen. Tänk er en stadsdel där man andas innovation, kreativitet och framtidsanda bara av att gå runt i stadsdelen. Tänk er det, tänk er det nu i Södertälje. Visst är det svårt att föreställa sig en sådan urban och modern stadsdel i vårt Södertälje? Men vi tror att vi är i ett läge då vi verkligen kan skapa den här stadsdelen. En ny framtid, en ny tillväxt och ett nytt sätt att se på Södertälje.

Genom att strategiskt skapa förutsättningar för de kreativa näringarna att samlas på ett och samma ställe, låta konstnärer öppna ateljéer eller varför inte våga prova öppna en nattklubb i stadsdelen. Små steg leder till stora ting.

Om tjugo år har vi en modern och pulserande stadsdel dit tusentals människor har flyttat och som ännu fler pendlar till för att jobba och där nya kreativa internationella företag har skapats och växt till sig. Södertälje har blivit ett mecka för kreativitet både i Sverige, Europa och världen. Med ledande forskning inom område och inom entreprenörskap. Samtidigt har Gjuteriet blivit en av Europas populäraste scener dit artisterna står i kö för att få spela på för sin historia, ljud och rymd. En fantastisk stadsdel som bygger helt enkelt på människors naturliga nyfikenhet för det okända och möjliggjort tack vare smarta strategiska beslut tagna gemensamt mellan näringslivet och Södertälje kommun. Det är med det här det nya Södertälje börjar. Det är med det här förslaget vi kan slå oss på bröstet och säga: det här är vårt Södertälje, det här är framtiden.

Vi vet att det här kan hända. Vi är på. Är ni?

- Kreativitet är framtidens vapen


Vilka är de kreativa näringarna?

Det finns ingen officiell definition över vilka de kreativa näringarna är. Men vi har utgått från European Statistical System Network on Culture – ESSnet som är det mest officiella vi kan komma på europeisk nivå. ESSnet har smalat av sektorn till näringar utan att lyfta specifikt underleverantörer, vilket flera andra definitioner gör. Men ESSnet definition är jämförbar med hela Europas statistik databanker för att läsa av tillväxttakten inom specifika branscher genom så kallade SNI-koder. Därför väljer vi att följa den definitionen. Till höger ser ni vilka näringar som klassas som de kreativa näringarna.

  • Arkitektur
  • Konst
  • Bibliotek, museum och kulturarv
  • Konsthantverk
  • Dataspel och ny media
  • Media
  • Design
  • Musik
  • Film
  • Reklam
  • Fotografi
  • Tryckt media